آرشیو آبان ماه 1399

تبليغ در گوگل، روش تبليغاتي هوشمندانه و هدفمند

شنبه ۲۲ اردیبهشت ۰۳

تبليغات گوگل براي كدام كسب و كارها مناسب است؟

۴۴ بازديد

تبليغات گوگل براي كدام كسب و كارها مناسب است؟

امروزه افراد زيادي در صنف هاي كاري مختلف براي قرار گرفتن در صفحه اول گوگل و فروش بيشتر از تبليغ در گوگل استفاده مي كنند. به خصوص بعد از گسترش ويروس كرونا و افزايش قابل توجه كسب و كارهاي اينترنتي، استفاده از اين روش تبليغاتي (گوگل ادوردز)، در ايران روز به روز بيشتر شده است.

مهم ترين دليل محبوبيت تبليغات گوگل شايد زود بازده بودن اين نوع تبليغات است. بدين صورت كه حتي اگر شما يك روز است كه وب سايت خود را راه اندازي كرده ايد مي توانيد با استفاده از تبليغ در گوگل در عرض چند ساعت در رتبه اول گوگل قرار بگيريد. در نتيجه مي توانيد محصولات و خدمات خود را به فروش برسانيد.

تبليغ در گوگل چگونه باعث جذب مشتري مي شود؟

در گوگل ادوردز سايت شما با قرار گرفتن در صفحه اول گوگل، ورودي و ترافيك بسيار بالايي را جذب مي كند و از اين طريق مي توانيد محصولات و خدمات خود را به فروش برسانيد. حضور در صفحه ي اول گوگل و در بهترين حالت، قرار گرفتن در رتبه اول گوگل اتفاقيست كه مي تواند كسب و كار شما را به طور غير قابل تصوري متحول كند و سيل عظيم مخاطبان شما در گوگل و دنياي اينترنت را به سمت وب سايت شما هدايت كند. به همين دليل رقابت بر سر قرار گرفتن در اين جايگاه با ارزش بسيار زياد است.

نحوه نمايش سايت ها در تبليغات گوگل

هزينه تبليغ در گوگل چگونه محاسبه مي شود؟

همانطور كه مي دانيد در گوگل ادوردز، گوگل به ازاي هر كليك كاربر بر روي سايت شما از شما هزينه كسر مي كند. و هزينه هر كليك مي تواند در صورت پر رقابت بودن كلمه كليدي مورد نظر، مبلغ قابل توجهي باشد.

به مثال زير توجه كنيد:

تصور كنيد كه شما مي خواهيد وب سايت خود را در كلمه اي پر رقابت، با استفاده از تبليغ در گوگل در رتبه اول گوگل قرار دهيد. براي مثال اگر هزينه هر كليك براي كلمه كليدي مورد نظر 10 هزار تومان باشد و سايت شما روزانه 100 كليك دريافت كند، هزينه تبليغات گوگل سايت شما در هر روز يك ميليون تومان مي شود. و اگر يك ماه به صورت متداوم تبليغات گوگل انجام دهيد هزينه تبليغات شما سي ميليون تومان مي شود. اما سوالي كه مطرح مي شود اين است كه آيا بازخوردي كه شما از تبليغ در گوگل دريافت كرده ايد نسبت به هزينه آن قابل توجيه بوده؟ و يا به اصلاح تبليغ در گوگل با توجه به هزينه اش به صرفه مي باشد؟

آيا تبليغ در گوگل تبليغاتي پر ريسك به حساب مي آيد؟

در پاسخ به اين سوال بايد گفت براي انجام هر نوع تبليغاتي اعم از تبليغات تلويزيوني، تبليغات بيلبوردي، تبليغات در سايت هاي پر بازديد، تبليغات در شبكه هاي اجتماعي مانند اينستاگرام و .... شما به عنوان صاحب كسب و كار بايد ميزان ريسك تبليغات را نيز در نظر بگيريد. استفاده از هر نوع تبليغي همانطور كه مي تواند براي شما، مشتريان زيادي به همراه بياورد مي تواند همانقدر هم بدون نتيجه باشد و فقط هدر رفت هزينه را براي شما داشته باشد. هيچ نوع تبليغي تضمين نمي كند كه فروش شما چه ميزاني افزايش مي يابد و تا چه حد مي توانيد از تبليغ مورد نظر نتيجه بگيريد. در واقع ما هزينه اي را بابت تبليغات مصرف مي كنيم به اميد اينكه بتوانيم از تبليغ مورد نظر نتيجه دلخواه را بگيريم.

پس بسته به زمينه فعاليت و نوع مخاطب خود بايد بهترين روش را براي تبليغات كسب و كار خود انتخاب كنيم.

مخاطبان خود را بشناسيد!

 يكي از مهم ترين مواردي كه هنگام تبليغات بايد در نظر بگيريم اين است كه مخاطب هاي شما در كجا حضور دارند؟ آيا مخاطبان شما در فضاي گوگل به دنبال خدمات شما هستند و يا در فضاي اينستاگرام به دنبال محصولات شما مي گردند؟ آيا بيلبورد هاي تبليغاتي در خيابان هاي شلوغ و پر رفت و آمد مي تواند گزينه مناسبي براي تبليغات شما باشد؟

امروزه كسب و كارهاي بسيار زياد و مختلفي در ايران از تبليغ در گوگل به عنوان روش اصلي تبليغاتي خود استفاده مي كنند و اتفاقا هزينه زيادي هم براي اين تبليغات به گوگل پرداخت مي كنند. اما علت اينكه صاحبين كسب و كارها با وجود افزايش چشمگير قيمت دلار هنوز هم از تبليغات گوگل استفاده مي كنند و هزينه هاي بالايي هم به گوگل پرداخت مي كنند چيست؟

مزاياي تبليغات گوگل نسبت به ساير روش هاي تبليغاتي:

دلايل محبوبيت تبليغ در گوگل ادوردز

گوگل پرطرفدار ترين موتور جستجو در بين كاربران است و روزانه بالغ بر 3.5 ميليارد جستجو در گوگل انجام مي شود. حجم سرچ كاربران در فضاي گوگل قابل مقايسه با هيچ پلت فرم ديگري مانند اينستاگرام و ... نيست.

از طرفي تبليغ در گوگل به دليل اينكه تبليغات و سايت شما را فقط به مخاطبان و مشترياني كه دنبال محصولات و خدمات شما هستند نمايش مي دهد، به خودي خود از ساير روش هاي تبليغاتي هدفمند تر و دقيق تر است. چون مثلا اگر كار شما مربوط به "قاليشويي" مي باشد، با تبليغ در گوگل، وب سايت شما فقط به افرادي نمايش داده مي شود كه عبارات مرتبط با "قاليشويي" را در گوگل جستجو كرده اند. بنابراين در هدف گيري مخاطب، تبليغات گوگل بسيار هدفمند و دقيق عمل مي كند.

در تبليغات گوگل به دليل اينكه شما مي توانيد هزينه تبليغات خود را حتي به صورت روزانه پرداخت كنيد، اگر در هر مرحله اي اين هزينه براي شما به صرفه نباشد مي توانيد تبليغات خود را متوقف كنيد. پس زماني كه مي بينيد يك كسب و كار كوچك ماهيانه هزينه قابل توجهي را صرف تبليغ در گوگل مي كند قطعا اين تبليغات نتيجه و سودي چند برابر هزينه تبليغات براي آن كسب و كار همراه داشته.

طبق تحقيقات انجام شده در ميان كسب و كارهايي كه از تبليغ در گوگل براي تبليغات كسب و كار خود استفاده كردنده اند، بالغ بر 80% درصد افراد و كمپاني ها، ميزان سودي كه از طريق گوگل ادوردز به دست آورده اند بيشتر از دو برابر هزينه اي كه صرف تبليغات گوگل ادوردز كرده اند، بوده است.

تبليغ در گوگل براي چه كسب و كارهايي مناسب است؟

به دليل مزاياي بسيار تبليغات گوگل تقريبا تمام كسب و كارها و كمپاني هاي مختلف در ايران از تبليغات گوگل استفاده مي كنند. چرا كه مخاطبان اين نوع كسب و كارها در گوگل مي باشد و رقابت در تبليغات گوگل در ميان برخي از صنف هاي شغلي بسيار زياد است.

برخي از صنف هايي كه در ايران از تبليغات گوگل استفاده مي كنند عبارت اند از: شركت هاي باربري، دفاتر ثبت شركت، قاليشويي ها، جراحان و پزشكان زيبايي، دفاتر معماري و دكوراسيون داخلي، دفاتر خدمات نظافتي، خدمات سمپاشي منازل، آموزشگاه هاي زبان هاي خارجه و ... .

تبليغات گوگل براي كدام كسب و كارها مناسب نيست؟

همانطور كه پيش تر گفتيم در گوگل ادوردز به ازاي هر كليك از هزينه تبليغات شما مبلغي كسر مي شود. پس اگر محصولات و خدمات شما به گونه اي مي باشد كه ممكن است تعداد زيادي كاربر به سمت تبليغات و در نهايت وبسايت شما هدايت شوند ولي هدف آن ها صرفا ديدن يك عكس يا خواندن يك مطلب باشد، تبليغات گوگل مي تواند هزينه بسيار زيادي براي شما داشته باشد. چرا كه وقتي به ازاي هر كليك بايد هزينه پرداخت كنيد بهتر است، كليك و ورود كاربر به سايت شما براي شما سود آوري داشته باشد.

در كل تجربه ثابت كرده است كه در كسب و كارهاي عكس محور، شايد اينستاگرام مي تواند پلتفرم بهتري براي تبليغات باشد. چرا كه اگر روزانه هزار نفر هم از عكس شما فقط بازديد كنند و هيچ خريدي هم انجام ندهند، لازم نيست هزينه اي بپردازيد. بنابراين براي كسب و كارهاي اين چنيني شايد گوگل ادوردز تبليغات پر ريسك و پر هزينه اي باشد.

 اما قطعا اگر يخچال شما نياز به تعمير داشته باشد، اولين گزينه براي سرچ "تعمير كار يخچال" گوگل مي باشد. و از آنجايي گوگل آگهي تبليغات شما را به افرادي نمايش مي دهد كه به دنبال خدمات و محصولات شما هستند. هزينه تبليغ در گوگل مي تواند براي شما بسيار به صرفه و كم ريسك باشد. پس اگر مخاطبان شما در گوگل هستند، بدون شك، مطمئن ترين، زودبازده ترين و هدفمند ترين نوع تبليغات، تبليغات در گوگل ادوردز مي باشد.